فارسی
  • انگلیسی

021-22054414 -- 09125904227

ارسال سریع کالا به سراسر ایران

مقالات

CPAP (سی پپ) چیست؟

دستگاه CPAP (سی پپ یا سیپپ) چیست؟

سی پپ مخفف (continuous positive airway pressure)یک فشار مثبت در مسیر راه هوایی است، یک روش درمانی که برای بیمارانی که آپنه خواب (ایست تنفسی و یا خر و پف) دارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه CPAP سی پپ برای باز نگهداشتن مسیر راه هوایی از یک فشار مثبت ملایم استفاده می کند و برای بیمارانی استفاده می شود که مشکل تنفسی هنگام خواب دارند.(1)

آپنه انسدادی خواب (OSA) باعث وقفه یا ایست تنفسی می شود، اغلب به این دلیل که گلو یا مجرای هوایی بیمار برای مدت کوتاهی روی هم می افتد یا چیزی موقتا آن را مسدود می کند.

یک دستگاه CPAP سی پپ جریان ثابتی از اکسیژن را در هنگام خواب به بینی و دهان بیمار می فرستد. این کار راه های هوایی بیمار را باز نگه می دارد و به بیمار کمک می کند تا به طور طبیعی نفس بکشید.

دستگاه CPAP سی پپ چگونه کار می کند؟

کمپرسور (موتور) دستگاه CPAP سی پپ جریان مداومی از هوای تحت فشار تولید می کند که از طریق یک فیلتر هوا به داخل دستگاه دمیده می شود و از طریق یک لوله انعطاف پذیر حرکت می کند. این لوله هوای تصفیه شده را به ماسکی می رساند که روی صورت بیمار قرار دارد.

هنگام خواب، جریان هوا از دستگاه CPAP سی پپ هر گونه انسداد را برطرف کرده و راه های هوایی شما را باز می کند تا ریه های شما اکسیژن زیادی دریافت کنند.

با استفاده از دستگاه CPAP سی پپ ، انسداد مجرای تنفسی برطرف می شود. در نتیجه، به طور مکرر از خواب نمی پرید.

all about medical

آیا انواع مختلفی از دستگاه های CPAP سی پپ وجود دارد؟

دستگاه های CPAP سی پپ همگی دارای اجزای اصلی یکسانی هستند:

  • موتور دستگاه که در بدنه اصلی قرار دارد
  • ماسک CPAP سی پپ
  • و لوله ای که دستگاه CPAP سی پپ را به ماسک متصل می کند(2)

درمان با CPAP (سی پپ) به چه صورت است ؟

دستگاه CPAP سی پپ شامل متعلقاتی است به شرح ذیل :

1- ماسک: که مدل های مختلف دارد

  • ماسک Full Face یا Oronasal Mask یا ماسک دهان و بینی: یک مدل ماسک که دهان و بینی شما را پوشش می دهد.
  • ماسک Nasal یا ماسک بینی، که فقط روی بینی قرار می گیرد .
  • یا ماسک Prongs که داخل بینی قرار می گیرد.

2- ست تیوبینگ(شیلنگ)، که رابط بین ماسک و دستگاه CPAP است.

3- موتور دستگاه(توربین یا توربوفن) که فشار مثبت هوا را به داخل تیوب هدایت می کند.

CPAP (سی پپ) در چه مواردی استفاده می شود؟

CPAP سی پپ تراپی یکی از پرطرفدارترین درمان هایی است برای افرادی که Sleep Apnea Obstructive (OSA) یا آپنه خواب انسدادی دارند، که هوای کافی به ریه ها نمی رسد، استفاده می شود. CPAPسی پپ تراپی همچنین برای درمان نوزادانی که ریه شان کامل تشکیل نشده است استفاده می شود. دستگاه CPAP سی پپ فشار هوای مثبت را داخل بینی نوزاد برای کمک به ریه نوزاد می دهد.

وقتی برای شما CPAP سی پپ تجویز می شود، شما باید با تکنسین یا درمانگر خواب خود برای تنظیم فشار دقیق دستگاه هماهنگ باشید که بهترین و بیشترین کارایی را برای شما داشته باشد.برای هر تکنسین یا درمانگر خواب تشخیص فشار درمانی مناسب شما بسیار مهم است تا دستگاه بتواند با فشار مناسب مسیر هوایی شما را هنگام خواب باز نگه دارد.

مدل های مختلف دستگاه CPAP سی پپ و ماسک وجود دارد. پس به دکتر یا درمانگر خواب خود اجازه دهید که برای شما بهترین را انتخاب کند که با آن احساس راحتی می کنید.

مدت زمانی که می توان خود را با دستگاه تطبیق داد، برای هرکسی متفاوت است. برای برخی ممکن است تا ماه ها به طول بینجامد و برای برخی دیگر تا چند روز.

انواع مختلف ماسک سی پپ CPAP چیست؟

چند نوع مختلف ماسک وجود دارد. بهترین نوع ماسک برای شما بستگی به سطح راحتی، عادات تنفسی و نوع آپنه خواب شما دارد. انواع ماسک CPAP سی پپ عبارتند از:

  • ماسک (نازال) بینی. این گزینه بینی شما را می پوشاند. ماسک بینی اغلب برای افرادی که هنگام خواب زیاد حرکت می کنند توصیه می شود.
  • ماسک (نازال پیلو) بالش بینی. به جای پوشاندن کل بینی، ماسک بالش بینی فقط ناحیه سوراخ بینی شما را می پوشاند. برخی از گزینه ها همچنین دارای شاخک هایی هستند که در سوراخ های بینی شما قرار می گیرند. افرادی که از ماسک بالش بینی استفاده می کنند می توانند به راحتی عینک خود را بپوشند.
  • ماسک کامل صورت (ماسک دهان و بینی) این ماسک مثلثی روی بینی و دهان شما قرار می گیرد. این مدل ماسک دهان و بینی برای افرادی که هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشند بهترین است. اگر از انسداد بینی رنج می برید، ممکن است این نوع ماسک برای شما توصیه شود. (4)
all about medical

همودیفایر (رطوبت سازها)

مرطوب‌کننده‌های CPAP سی پپ می‌توانند به کاهش عوارض جانبی درمان کمک کنند و تنفس از طریق ماسک را برای شما آسان‌تر کنند. برخی از افراد ممکن است در اثر استفاده از CPAP سی پپ دچار تحریک بینی شوند. یک مرطوب کننده می تواند این عوارض جانبی را با ایجاد رطوبت خنک یا گرم شده به هوای خروجی از دستگاه CPAP سی پپ کاهش دهد. بسیاری از دستگاه های CPAP سی پپ دارای یک رطوبت ساز متصل به دستگاه هستند.(5)

تفاوت بین دستگاه های CPAP، APAP و BiPAP چیست؟

از دیگر انواع دستگاه های تنفسی می توان به دستگاه های APAP و BiPAP اشاره کرد. در اینجا تفاوت آنها آمده است: دستگاه CPAP سی پپ : این دستگاه برای تولید هوای فشرده شده، در یک سطح فشار هوای ثابت برنامه ریزی شده است. برای تغییر فشار هوا باید تنظیمات دستگاه را ریست کنید.

دستگاه APAP (اتو سی پپ ): این دستگاه نوع تنفس شما را در طول شب بررسی می کند. به طور خودکار فشار هوا را برای جبران تغییرات در وضعیت خواب یا داروهایی که ممکن است تنفس شما را تغییر داده اند، تنظیم کند.

BiPAP بای پپ (فشار جریان هوای مثبت دو سطحی): این دستگاه دارای دو سطح تنظیم فشار است، یک فشار برای دم و فشار کمتر برای بازدم می باشد. برای افرادی که نمی توانند دستگاه های CPAP سی پپ را تحمل کنند یا سطح دی اکسید کربن در خون شان بالا است استفاده می شود. دستگاه‌های BiPAP بای پپ همچنین قایلیت تنظیم back up rate (تعداد نرخ تنفسی پشتیبان) برای بیماران مبتلا به آپنه مرکزی خواب را دارند. تعداد نرخ تنفس پشتیبان (bR) تنفس فرد را تضمین می کند، زیرا مشکل اصلی آپنه مرکزی خواب، شروع تنفس است.(2)

مزایای استفاده از دستگاه CPAP سی پپ چیست؟

دستگاه های CPAP سی پپ از وقفه های تنفسی ناشی از آپنه خواب جلوگیری می کنند. این دستگاه ها همچنین عوارض جانبی مضر آپنه خواب را از بین می برند. مزایای قابل توجه استفاده از دستگاه CPAP سی پپ عبارتند از:

  • بهبود کیفیت خواب.
  • کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی.
  • کاهش خواب آلودگی در طول روز.
  • بهبود احتمالی و کنترل قند در افراد مبتلا به دیابت.(3)
all about medical

آیا استفاده از دستگاه سی پپ CPAP عوارض جانبی دارد؟

ماهیت غیر تهاجمی CPAP سی پپ آن را به یک فرم ایمن درمان برای آپنه انسدادی خواب تبدیل می کند. جریان اضافی هوا می تواند منجر به خشک شدن بینی و گلو، آبریزش بینی، گرفتگی بینی یا عطسه شود، اما شرکت های سازنده این دستگاه با تعبیه مرطوب کننده ها ( Humidifier ) توانسته اند این مشکلات را به راحتی برطرف کنند.

شایع ترین مشکل با سی پپ CPAP این است که مردم از دستگاه هر شب استفاده نمی کنند. یا در طول شب ماسک را از صورت خود جدا می کنند حتی یک شب عدم استفاده از دستگاه می تواند روز بعد شما را خواب آلود کند.

استفاده صحیح از دستگاه سی پپ CPAP می تواند دنیای شما را متفاوت کند به طوری که شما هر روز احساس انرژی بیشتر ، خلق و خوی بهتر داشته باشید و در نهایت سلامت کلی را به شما هدیه می دهد.

آیا دستگاه CPAP سی پپ عوارض جانبی دارد؟

درمان با CPAP سی پپ عوارض جانبی نسبتاً جزئی دارد. بسیاری از این مشکلات را می توان با تنظیمات ساده برطرف کرد. ممکن است زمان ببرد تا شما به دستگاه CPAP سی پپ خود عادت کنید. برخی معایب عبارتند از:

خشکی بینی و گلو درد : یک مرطوب کننده متصل به دستگاه CPAP سی پپ با ایجاد رطوبت خنک یا گرم شده در هوا، خشکی بینی و گلو درد را کاهش می دهد. گاهی اوقات تغییر سبک ماسک برای جلوگیری از خشکی بینی، دهان یا گلو درد ضروری است.

احتقان بینی، آبریزش بینی و عطسه استفاده از اسپری بینی می تواند احتقان خفیف بینی را کاهش دهد. افزایش درجه رطوبت در دستگاه شما می تواند کمک کننده باشد. اگر این موارد خیلی شدید شد و در استفاده از دستگاه CPAP سی پپ تأثیر می گذارد، می توانید با پزشک خود صحبت کنید.

تحریک پوست : آثار بند یا زخم های پوستی این لک ها یا زخم ها اغلب به دلیل عدم تنظیم مناسب ماسک هستند. با تنظیم یا تغییر نوع ماسکی که استفاده می کنید، می توانید آنها را از بین ببرید. مطمئن شوید که بند ماسک شما خیلی سفت نباشد.

به مرور که به دستگاه CPAP سی پپ خود عادت می کنید. با گذشت زمان و صبر، سی پپ CPAP میتواند کیفیت زندگی ،خواب و سلامت شما را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد.

یک دستگاه CPAP سی پپ چقدر عمر می کند؟

به طور کلی، دستگاه های CPAP سی پپ تقریباً پنج سال عمر می کنند. با این حال، ماسک ها باید چندین بار در سال تعویض شوند. علاوه بر این، بند ماسک، لوله، فیلترها و همودیفایر (محفظه رطوبت ساز) باید به طور معمول بررسی شوند و در صورت لزوم تعویض شوند.

میزان صدای دستگاه های CPAP سی پپ چقدر است ؟ در حالی که مدل های قدیمی سی پپ CPAP پر سر و صدا بودند، مدل های جدیدتر بی صدا هستند. در واقع، میانگین خروجی نویز CPAP سی پپ 30 دسی بل (دسی بل) است - که تقریباً به اندازه صدای قطرات باران و یا زمزمه است.

آیا دستگاه CPAP سی پپ واقعا کمک می کند؟ تحقیقات نشان می دهد که دستگاه های CPAP سی پپ در درمان آپنه خواب بسیار موثر هستند. CPAP سی پپ معمولا اولین راه درمانی در برابر این عارضه است زیرا نتایج عالی را به همراه دارد.

آیا CPAP سی پپ می تواند به ریه های شما آسیب برساند؟

هیچ نشانه ای وجود ندارد که CPAP سی پپ می تواند به ریه های شما آسیب برساند. برخی از افراد پس از استفاده از CPAP سی پپ احساس سوزش در ریه های خود را گزارش می کنند. با این حال، این موضوع معمولاً بدلیل استنشاق هوای سرد و خشک است. برای رفع این مشکل، می توانید از هوای گرم مرطوب استفاده کنید.

تفاوت بین دستگاه CPAP سی پپ و ونتیلاتور چیست؟

دستگاه‌های CPAP سی پپ و ونتیلاتور هر دو به تنفس بهتر بیماران کمک می‌کنند. با این حال، این دو دستگاه را نمی توان به جای هم استفاده کرد. برخلاف دستگاه سی پپ CPAP، ونتیلاتور برای درمان بیمارانی که در شرایط مراقبت های ویژه هستند استفاده می شود. ونتیلاتورها هوا را از طریق لوله ای که در دهان یا بینی بیمار وارد می شود به داخل و خارج ریه می راند.

دستگاه های CPAP سی پپ یکی از درمان های پیشرو برای آپنه خواب هستند. در صورت عدم درمان، آپنه خواب می تواند تأثیر منفی بر سلامت و کیفیت زندگی شما داشته باشد. اگر علائم آپنه خواب مانند خستگی در طول روز، خروپف با صدای بلند یا قطع تنفس هنگام خواب را دارید، با ما تماس بگیرید یک دستگاه CPAP سی پپ می تواند مزایای قابل توجهی برای سلامت کلی شما ارائه دهد.

آیا انواع مختلفی از دستگاه های CPAP سی پپ وجود دارد؟

دستگاه CPAP سی پپ تنها یکی از ا نواع دستگاه PAP (فشار مثبت راه هوایی) است. در حالی که CPAP سی پپ رایج ترین در بین این دستگاه ها است، انواع دیگری از دستگاه ها نیز وجود دارد :

BIPAP بای پپ دو سطحی این دستگاه از دو سطح فشار مختلف استفاده می کند - یکی در هنگام دم و دیگری در هنگام بازدم.

CPAP AUTO این دستگاه به صورت اتوماتیک، با استفاده از یک بازه فشاری، مجرای تنفسی بیمار را باز نگه می دارد.

ASV تهویه انطباقی، که برای افراد مبتلا به آپنه مرکزی خواب طراحی شده است، راه هوایی بیمار را با ارائه یک تنفس اجباری در مواقع لزوم باز نگه می دارد. (4)

برای خرید دستگاه cpap سی پپ چه باید کرد؟

شما می توانید به صورت آنلاین اقدام به خرید دستگاه cpap سی پپ کنید و یا جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره تلفن 021-22054414 و یا از طریق واتس اپ به شماره 09125904227 تماس حاصل فرمایید.

منابع

1. https://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_positive_airway_pressure

2. https://www.healthline.com/health/what-is-a-cpap-machine

3. https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/22043-cpap-machine#risks--benefits

4. https://my.clevelandclinic.org/health/treatments/22043-cpap-machine#risks--benefits

5. https://sleepeducation.org/patients/cpap/


نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

لطفا توجه داشته باشید ، نظرات قبل از انتشار باید تأیید شوند