فارسی
  • انگلیسی

021-22054414 -- 09125904227

ارسال سریع کالا به سراسر ایران

مقالات

تست خواب یا پلی سومنو گرافی چیست؟

تست خواب یا پلی سومنو گرافی چیست؟

تست خواب پرتابل در منزل ( پلی گرافی) و یا تست پلی سومنوگرافی پرتابل با کمترین هزینه توسط بخش کلینیک خواب کالا درمان انجام میگردد.سوال اینجاست که هزینه تست خواب چقدر است و اصلا تست خواب چیست؟ که در ادامه به پاسخ این سوالات می پردازیم.

آپنه خواب چیست؟

آپنه خواب یک اختلال بالقوه جدی درطول خواب است که در آن تنفس به طور مکرر قطع و وصل می شود. اگر با صدای بلند خروپف می کنید و حتی بعد از یک خواب کامل شبانه احساس خستگی می کنید، ممکن است دچار آپنه خواب باشید.

انواع آپنه خواب عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب، شکل رایج‌تری است که در هنگام شل شدن عضلات گلو رخ می‌دهد.

آپنه خواب مرکزی، زمانی رخ می دهد که مغز سیگنال های مناسبی را به عضلات کنترل کننده تنفس ارسال نمی کند.

سندرم آپنه خواب پیچیده، همچنین به عنوان آپنه مرکزی درمان شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که فردی هم آپنه انسدادی خواب و هم آپنه خواب مرکزی داشته باشد.

شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) و میزان آن

تعداد آپنه و/یا هیپوپنه در هر ساعت خواب (یا زمان مطالعه) شدت آپنه خواب را نشان می دهد:

  • AHI = 0-5 محدوده نرمال
  • AHI = 5-15 آپنه خواب خفیف
  • AHI = 15-30 آپنه خواب متوسط
  • AHI > 30 آپنه خواب شدید(1)
all about medical

تست خواب یا پلی سومنو گرافی

تست خواب یا پلی سومنوگرافی(polysomnography) آزمایشی تخصصی است که برای تشخیص اختلالات خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی‌سومنوگرافی امواج مغزی، میزان اکسیژن موجود در خون، ضربان قلب،تعداد تنفس و همچنین حرکات چشم و پا را در طول مطالعه خواب ثبت می‌کند. این آزمایش معمولا در بخش اختلالات خواب در بیمارستان و یا در کلینیک خواب انجام می‌شود. این آزمایش الگوی خواب شبانه شما را ثبت می‌کند. در افرادی که شغل آنها شیفتی است و موجب خواب آلودگی این افراد در طول روز می‌شود، این تست در طول شب انجام خواهد شد.علاوه بر آن، ممکن است از این روش برای تنظیم برنامه درمانی استفاده شود. البته در صورتی که در گذشته دچار اختلالات خواب بوده‌اید. روند طبیعی خواب با مرحله‌ای به نام خواب غیر سریع شروع می‌شود. در این مرحله، امواج مغزی شما که توسط الکتروانسفالوفی ضبط شده است، به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. در این زمان، اهمیت دستگاه‌های سی پپ و بای پپ مشخص می‌شود.

all about medical

انجام تست خواب در منزل

تست خواب ( پلی گرافی)

پلی گرافی یک مطالعه خواب است که امکان اندازه گیری تنفس درحین خواب را می دهد.تست خواب تعداد وقفه های تنفسی و خروپف را مشخص می کند. تست خواب پرتابل را می توان در منزل انجام داد و نیازی به بستری شدن و ماندن در بیمارستان و یا کلینیک خواب نمی باشد.

تست خواب به چه صورت انجام می شود؟

تست خواب در منزل با دقت بسیار بالا توسط کارشناسان با تجربه و آموزش دیده شرکت تجهیزات پزشکی کالا درمان انجام می شود. کالا درمان با بهره گیری از دانش متخصصین و پیشرفته ترین امکانات، آزمایش تست خواب را انجام می دهد.در این آزمایش دستکاه تست خواب به مدت یک شب در منزل برای بیمار نصب می شود. دستگاه که به اندازه موبایل می باشد، از طریق کش دور قفسه سینه بیمار بسته می شود،سوند نازال داخل بینی و یک پالس اکسیمتر روی انگشت بیمار قرار می گیرد.

به وسیله دستگاه تست خواب تمامی پارامتر های مهم از قبیل: میزان سطح اکسیژن خون Spo2 ،تعداد ضربان قلب HR ،تعداد تنفس بیمار RR، تعداد خروپفsnoring، تعداد وقفه تنفسی (آپنه) Apnea و فلوی(جریان هوا) داخل بینی و راه های هوایی و ... بررسی و ثبت میشود که در نهایت پس از گزارش گیری ار دستگاه (اسکورینگ)، وضعیت دقیق بیماری را نشان می دهد.

تست خواب چقدر طول می کشد؟

نصب دستگاه در منزل شما، توسط یکی از اعضای تیم کالا درمان کمتر از 30 دقیقه طول می کشد. پس از نصب، بیمار باید شب تا صبح با دستگاه بخوابد. حتما باید حداقل 6 ساعت با دستگاه بخوابید.

نحوه بازگرداندن دستگاه به چه صورت است؟

صبح روز بعد،بین ساعت 8-10:30 شما باید دستگاه را به همراه تمامی متعلقات داخل کیف قراردهید و به آدرس دفتر کالا درمان بیاورید .

all about medical

نتیجه تست خواب

نتیجه تست خواب شما در اولین فرصت، پس از اسکورینگ برای شما ارسال خواهد شد. اگر تعداد وقفه تنفسی بیمار بیشتر از حد مجاز باشد، مجاز باشد، بیمار نیاز به استفاده از دستگاهی به نام سی پپ دارد.

چگونه از نتایج تست خواب استفاده می شود؟

نتایج این آزمایش به پزشک کمک می کند تا متوجه شود، که علائم فعلی بیمار ناشی از نحوه تنفس در شب هنگام است یا خیر؟ جواب تست خواب همچنین به پزشک در تعیین نوع درمان کمک می کند. (2)

نکته بسیار مهم:

بر اساس هشدار مؤسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) اختلالات خواب درمان نشده، باعث می‌شود خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، فشار خون و سکته مغزی افزایش یابد. همچنین ارتباط مستقیمی بین اختلالات خواب و احتمال بروز صدمات ناشی از تصادفات رانندگی وجود دارد.

خوابیدن یکی از عملکردهای مهم زندگی است که نقش مهمی در سلامتی، نشاط و کارایی افراد بازی می‌کند. میزان خواب مورد نیاز برای هر فرد به تناسب سن، ژنتیک، شرایط جسمانی و موارد دیگر متفاوت است و اهمیت آن نباید مورد غفلت قرار گیرد، چرا که تأثیر مستقیم بر عملکرد روزانه افراد دارد.

بسیاری افراد به اندازه کافی، خواب لازم برای عملکرد مناسب بدن ندارند. در حالیکه برخی افراد به دلیل موقعیت شغلی، خانواده و ... دچار کمبود خواب هستند؛ عده‌ای دیگر ممکن است به اختلالات خواب درمان نشده مبتلا بوده در نتیجه خواب خوبی نداشته باشند.

عدم توجه به اختلال خواب و درمان نکردن آن، علاوه بر پایین آوردن کارایی افراد، تبعات قابل توجه جسمی و روحی نیز به همراه دارد. اگر فردی مشکوک به اختلال خواب باشد، معمولاً تست خواب، نخستین مرحله برای تشخیص شدت بیماری و آگاهی از دلایل اختلال خواب است تا با اقدام درمانی مناسب کیفیت زندگی فرد را بهبود بخشیده و از ابتلا به بیماری‌های جدی جلوگیری شود.

منابع

1. https://document.resmed.com/en-us/documents/products/dental/Narval-CC/facts-and-figures/1015527r3_narval-cc-mrd_facts-and-figures_amer_eng.pdf

2. https://www.imperial.nhs.uk/-/media/website/patient-information-leaflets/respiratory-medicine/sleep-services/your-sleep-polygraphy-at-home.pdf?rev=4d896c70c2ce45beafecf53075edb443&sc_lang=en


نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

لطفا توجه داشته باشید ، نظرات قبل از انتشار باید تأیید شوند